[ZR] RYTMIKA

sylwia studio nagranioweRytmika prowadzona jest w przedszkolu. Dzieci śpiewają, słuchają, grają, tańczą, porównują, tworzą, współpracują, rozwiązują zagadki… a czasem nawet nagrywają z ciocią Sylwią piosenki w studio.

Zajęcia z elementami rytmiki prowadzone są według autorskiego programu, opartego na metodach E.E.Gordona, C.Orffa, B.Strauss i innych.

Akompaniament pianina, gitary i instrumentów perkusyjnych, w tym instrumentarium Orffa, ale również nowatorskie bumbumrurki, dzwony na tubach i własnoręcznie wykonane instrumenty.

Założenia mojego programu:

  • Zajęcia umuzykalniające w wieku przedszkolnym to bardzo istotny element wychowania.  Powinny one przebiegać w radosnej atmosferze wspaniałej muzycznej zabawy, podczas której nauczyciel bardzo aktywnie pobudza twórcze działania dzieci.
  • Dźwięki, rytm i muzyka są dla dzieci czymś naturalnym, od okresu prenatalnego towarzyszą im szum płynącej krwi, stukot serca, melodia głosu Mamy. Rytmiczny ruch całego ciała podczas chodzenia wprawiają dziecko w stan spokoju, stąd wniosek, że dzieci to lubią.
  • Dzieci bardzo wrażliwe są na melodię otaczającego je środowiska- stąd tak dobrze uczą się języka ojczystego. Wielu muzyków- nauczycieli wykorzystuje wiedzę z przeprowadzonych na ten temat badań do nauki śpiewu (E.E Gordon), gry na instrumentach (S. Suzuki)…
  • Podczas zajęć umuzykalniających małe dzieci koniecznie należy wykorzystać naturalna potrzebę ruchu, potrzebę budowania poczucia własnej wartości i umiejętności.

 

Na podstawie tego, należy:

  • chwalić dzieci za każdą choćby nieśmiałą próbę wykonania zadania muzycznego
  • wspólnie z dziećmi bawić się muzyką, samemu dając bardzo aktywny przykład śpiewu, ruchu, gry na instrumentach
  • wybierać piosenki, które maja wartość nie tylko muzyczną ale i poznawczą i/lub wychowawczą

 

Cele zajęć umuzykalniających jest

  • łączenie takich elementów jak słowa, melodia, rytm i ruch
  • rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek
  • kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce
  • poznawanie sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych
  • wyrabianie wrażliwości muzycznej
  • odtwarzanie prostych układów tanecznych

 

Cele szczegółowe programu:

  • Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych, słuchu muzycznego stosownie do możliwości ucznia.
  • Rozwijanie zdolności motorycznych: szybkości, zwinności, skoczności i wytrzymałości.
  • Doskonalenie i rozwijanie nawyków ruchowych.
  • Kształtowanie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i czasowej.
  • Wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej oraz ruchowej.
  • Wdrażanie do przestrzegania form obowiązujących w tańcu.
  • Wyrabianie umiejętności współpracy w zespole i szybkiego wykonywania poleceń.
  • Kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej.

 

Tematyka poszczególnych zajęć wiąże ze sobą cykle tematyczne wybrane w danej grupie w danym miesiącu oraz propozycje dodatkowe (piosenki, zabawy ruchowe, zabawy z wykorzystaniem instrumentów).

Zajęcia odbywają się w grupach zbliżonych wiekowo.