Rytmika prowadzona jest w przedszkolu. Dzieci śpiewają, słuchają, grają, tańczą, porównują, tworzą, współpracują, rozwiązują zagadki… a czasem nawet nagrywają z ciocią Sylwią piosenki w studio.
Zajęcia z elementami rytmiki prowadzone są według autorskiego programu, opartego na metodach E.E.Gordona, C.Orffa, B.Strauss i innych.
Akompaniament pianina, gitary i instrumentów perkusyjnych, w tym instrumentarium Orffa, ale również nowatorskie bumbumrurki, dzwony na tubach i własnoręcznie wykonane instrumenty.
Założenia mojego programu:
- Zajęcia umuzykalniające w wieku przedszkolnym to bardzo istotny element wychowania. Powinny one przebiegać w radosnej atmosferze wspaniałej muzycznej zabawy, podczas której nauczyciel bardzo aktywnie pobudza twórcze działania dzieci.
- Dźwięki, rytm i muzyka są dla dzieci czymś naturalnym, od okresu prenatalnego towarzyszą im szum płynącej krwi, stukot serca, melodia głosu Mamy. Rytmiczny ruch całego ciała podczas chodzenia wprawiają dziecko w stan spokoju, stąd wniosek, że dzieci to lubią.
- Dzieci bardzo wrażliwe są na melodię otaczającego je środowiska- stąd tak dobrze uczą się języka ojczystego. Wielu muzyków- nauczycieli wykorzystuje wiedzę z przeprowadzonych na ten temat badań do nauki śpiewu (E.E Gordon), gry na instrumentach (S. Suzuki)…
- Podczas zajęć umuzykalniających małe dzieci koniecznie należy wykorzystać naturalna potrzebę ruchu, potrzebę budowania poczucia własnej wartości i umiejętności.
Na podstawie tego, należy:
- chwalić dzieci za każdą choćby nieśmiałą próbę wykonania zadania muzycznego
- wspólnie z dziećmi bawić się muzyką, samemu dając bardzo aktywny przykład śpiewu, ruchu, gry na instrumentach
- wybierać piosenki, które maja wartość nie tylko muzyczną ale i poznawczą i/lub wychowawczą
Cele zajęć umuzykalniających jest
- łączenie takich elementów jak słowa, melodia, rytm i ruch
- rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek
- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce
- poznawanie sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych
- wyrabianie wrażliwości muzycznej
- odtwarzanie prostych układów tanecznych
Cele szczegółowe programu:
- Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych, słuchu muzycznego stosownie do możliwości ucznia.
- Rozwijanie zdolności motorycznych: szybkości, zwinności, skoczności i wytrzymałości.
- Doskonalenie i rozwijanie nawyków ruchowych.
- Kształtowanie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego.
- Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i czasowej.
- Wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej oraz ruchowej.
- Wdrażanie do przestrzegania form obowiązujących w tańcu.
- Wyrabianie umiejętności współpracy w zespole i szybkiego wykonywania poleceń.
- Kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej.
Tematyka poszczególnych zajęć wiąże ze sobą cykle tematyczne wybrane w danej grupie w danym miesiącu oraz propozycje dodatkowe (piosenki, zabawy ruchowe, zabawy z wykorzystaniem instrumentów).
Zajęcia odbywają się w grupach zbliżonych wiekowo.